اخبار و مقالات

روش نصب آمپرمتر

نصب آمپرمتر

روش نصب آمپرمتر و اتصالات آن یکی از هزاران موارد و پارامترهایی است که در دنیای امروز در حوزه الکترونیک بسیار مهم می‌باشد. علاوه بر این نصب آمپرمتر و نحوه استفاده از آن همیشه جز سوالات مهم دانشجویان و دانش آموزان علاقه‌مند به این حیطه بوده است. همانطور که شما عزیزان می‌دانید یکی از پارامترهای مهمی که در زمان نصب نمودن نمایشگرها و تابلوهای برقی بسیار مهم می‌باشد و دقت به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اندازه‌گیری صحیح جریان می‌باشد. ما در این بلاگ از مجموعه نیرو نیک پرداز کهربا قصد داریم تا شما را با نصب آمپرمتر دیجیتالی، نصب آمپرمتر تابلویی و دیگر موارد مرتبط به آن آشنا کنیم. تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

نصب آمپرمتر تابلویی

نصب آمپرمتر تابلویی

آمپرمتر یا آمپرسنج چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع اصلی که نصب آمپرمتر و آموزش نصب آمپرمتر می‌باشد، بهتر است تا توضیح کوتاهی در رابطه با یکسری از موارد و مفاهیم داشته باشیم. یکی از این موارد تعریف صحیحی از آمپرمتر است. امروزه جریان برق یا همان الکتریسیته به یک عضو بسیار مهم در زندگی بشر درآمده است که چشم پوشی از آن امکان پذیر نیست. اطراف ما احاطه شده از انواع لوازم گرمایشی، صوتی، تصویری و …. که تمامی آن‌ها با جریان الکتریسیته کار می‌کنند. به دلیل قابل لمس نبودن این الکتریسیته، نیاز به دستگاهی داریم تا بتوانیم میزان آن را اندازه‌گیری کنیم.

به زبان خیلی ساده می‌توانیم بگوییم، میزان روشنایی بیان کننده میزان شدت جریانی است که در یک مدار موجود می‌باشد. به عنوان مثال یک لامپ را در نظر بگیرید، اگر میزان شدت جریان عبوری از آن خیلی کم باشد، لامپ به طور حتم روشن نخواهد شد. همچنین اگر میزان شدت جریان عبوری از آن خیلی زیاد باشد، به طور حتم لامپ خواهد سوخت.

پس برای اندا‌زه‌گیری شدت جریان عبوری از وسایل الکترونیکی چه در صنعت، چه در مصارف خانگی و … از وسیله‌ای به نام آمپرمتر و یا آمپرسنج استفاده می‌نمایند. با عبور جریان برق از آمپرمتر، این دستگاه نشان می‌دهد که به چه میزان بار الکتریکی در ثانیه (آمپر) از آن عبور نموده است. بسیاری دستگاه آمپرمتر را به کنتور آب شبیه دانسته‌اند. بدین جهت که هر دو آن‌ها باید طوری در مدار قرار بگیرند که، جریان آب و جریان الکتریسیته از آن‌ها بگذرد، تا بتوان میزان شدت جریان را اندازه‌گیری نمود. در واقع آمپرمتر وسیله‌ای برای سنجش جریان الکتریکی است.

نحوه بستن آمپرمتر در مدار

همانطور که در متن بالا به طور ساده و با ذکر مثالی توضیح دادیم، آمپرمتر از جهات زیادی بسیار شبیه به کنتور آب مصرفی موجود در منازل است. این دو دستگاه، هر دو باید به گونه‌ای در مدار قرار بگیرند که آب مصرفی و جریان الکتریکی از آن‌ها عبور کند تا بتوان شدت جریان را اندازه‌گیری نمود. به این نوع از اتصال و قرار گیری در مدار، اتصال سری یا اتصال متوالی می‌گویند.

به بیان دیگر در اتصال از نوع سری یا همان متوالی، اجزای تشکیل دهنده در یک مدار، در یک خط مستقیم قرار گرفته و به یکدیگر متصل می‌گردند. پس در پاسخ به سوال آمپرمتر به چه صورت در مدار قرار میگیرد؟ باید گوییم به طور کلی در روش نصب آمپرمتر، چه نصب آمپرمتر تابلویی و چه نصب آمپرمتر دیجیتالی در هر مداری به صورت سری می‌باشد. زیرا آمپرمتر از هر نوعی که باشد، باید در جایی از مدار قرار گیرد که شدت جریان عبوری از آن برابر با شدت جریان آن بخش مورد نظر از مدار باشد.

نصب آمپرمتر دیجیتال

نصب آمپرمتر دیجیتال

نقشه نصب آمپرمتر دیجیتال تابلویی

بعد از دانستن نحوه بستن آمپرمتر در مدار، به نحوه نصب آمپرمتر تابلویی و آمپرمتر دیجیتالی خواهیم پرداخت. برای نصب آمپرمتر به ترتیب زیر عمل خواهیم کرد:

  1. در مرحله اول حتماً منبع تغذیه مدار را خاموش و یا قطع نمایید.
  2. در مرحله بعد آن قسمتی از مدار را که آمپرمتر می‌خواهد در آن قرار بگیرد، باز کنید.
  3. در این مرحله دقت نمایید که در نصب آمپرمتر دیجیتالی DC باید قطب مثبت را به سیمی که به قطب مثبت می‌رود، وصل نمایید. ولی در نصب آمپرمتر تابلویی AC الزامی به انجام این کار نیست.
  4. در این مرحله نیز مجدداً دقت نمایید که در نصب آمپرمتر تابلویی DC باید قطب منفی را به سیمی که به قطب منفی می‌رود، وصل نمایید. در نصب آمپرمتر دیجیتالی AC الزامی به انجام این کار ندارید.

نکته مهمی که در هنگام انجام مراحل نصب آمپرمتر تابلویی دیجیتالی باید به آن دقت کنید این است که اگر در حین انجام مراحل نصب آمپرمتر دیجیتالی اشتباهی رخ دهد، عدد نمایش داده شده صحیح نمی‌باشد. در صورت نیاز به راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید. همچنین ویدئو نحوه نصب آمپرمتر تابلویی در همین بلاگ نیز قرار خواهد گرفت.

نحوه اتصال ct به آمپرمتر

CT با نام لاتین Current Transformer که به آن ترانسفورماتور جریان نیز می‌گویند، ابزار دقیقی برای تبدیل جریان زیاد به جریان کم است. ترانس جریان که نوعی سنسور جریان هم می‌باشد، فقط قادر به تولید جریان متناوب یا AC است. ترانسفورماتور جریان یا CT دارای انواع مختلفی است که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله ترانس جریان مراجعه نمایید.

در رابطه با نحوه اتصال ct به آمپرمتر، این اتصال به گونه‌ای انجام می‌شود که ترمینال‌های ورودی L و K آمپرمتر دیجیتال تابلویی به ورودی‌های متناظر به ترمینال‌های L  و K ترانس جریان وصل می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای داشتن اندازه گیری دقیق علاوه بر این که آمپرمتر باید دقت خوبی داشته باشد، ترانس جریان نیز باید از دقت و کیفیت بالایی برخوردار باشد.

اتصال ct به آمپرمتر

اتصال ct به آمپرمتر

تفاوت آمپرمتر AC و DC در چیست؟

آمپرمتر به طور کلی یک نوع نمایشگر است که در صنعت برق از آن برای نمایش پارامتری همچون میزان شدت جریان استفاده می‌کنند. این نمایشگر داده‌ها و یا اطلاعات خود را از قطعه‌ و یا سنسوری که در درون تابلو و یا  دستگاهی که قرار دارد می‌گیرد. سپس آن‌ها را پردازش نموده و خروجی را بر روی نمایشگر خود به نمایش در می‌آورد. تفاوت بین آمپرمتر AC و آمپرمتر DC به طور کلی در نحوه طراحی و میزان عملکرد آن‌ها می‌باشد. از آمپرمترهای AC برای جریان‌های متناوب یا غیرمستقیم استفاده می‌گردد و بیشتر برای صنایع بزرگ کاربردی می‌باشند. از آمپرمتر DC نیز برای جریان‌های مستقیم یا غیرمتناوب استفاده می‌گردد و معمولاً در صنایع خودروسازی کاربرد بیشتری دارند.

جمع بندی

می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که آمپرمترها یک نوع نمایشگر تابلوهای برق صنعتی و خانگی هستند که در دو دسته متناوب و مستقیم قرار می‌گیرند که هر کدام روش نصب مربوط به خود را دارد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روش نصب آمپرمتر چه آمپرمترهای تابلویی و چه آمپرمترهای دیجیتالی آشنا نماییم. مجموعه ما همواره در تلاش است تا به روزترین اطلاعات را در اختیار کاربران و مشتریان عزیزش قرار دهد. همچنین شما عزیزان می‌توانید در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نیاز به راهنمایی‌های بیشتر با مجموعه ما تماس بگیرید و با ما در ارتباط باشید.